2021-10-20 08:30Pressmeddelande

Skogssällskapet anordnar webbinarium om den polariserade skogsdebatten

Det senaste halvåret har den svenska skogen och skogsbruket debatterats flitigt. Olika argument och perspektiv förs fram i debatten, och kan få det att framstå som att det existerar fler parallella sanningar om skogen. Måndag 25 oktober bjuder därför Skogssällskapet in till webbinariet ”Parallella sanningar i skogsdebatten?”

– På Skogssällskapet reagerar vi på att argument, statistik och fakta som används i debatten får det att framstå som att det finns flera parallella sanningar om skogens klimatnytta och tillståndet för den biologiska mångfalden i skogen, säger Karin Fällman Lillqvist, hållbarhetschef på Skogssällskapet.

Är skogsbruket en miljöhjälte eller Sveriges största klimatbov? Är aktivt skogsbruk lösningen eller problemet för klimatutmaningen? Och hur är egentligen tillståndet för den biologiska mångfalden i skogen? Blir det bara värre – eller bättre?

– I den allt mer polariserade och infekterade debatten om skogen verkar alla frågor ha flera svar. På webbinariet försöker vi reda ut vad det egentligen är man pratar om, och varför man får olika svar beroende på hur man formulerar frågan, säger Karin Fällman Lillqvist.

Forskaren Lars Högbom, docent vid SLU och verksam som seniorforskare vid Skogforsk, berättar under webbinariet om kolets kretslopp i skogen och varför olika gränssnitt ger olika svar på frågan om skogen och klimatet. Lena Gustafsson, professor emeritus i ekologi vid SLU, ger en bild av tillståndet för den biologiska mångfalden i skogen och vilka perspektiven är som lyfts fram i debatten.

Webbinariet livesänds kl. 08.00-09.00 måndag 25 oktober. Deltagarna har möjlighet att ställa frågor via en chattfunktion under webbinariet.

Läs mer om webbinariet på Skogssällskapets webbplats

Karin Fällman Lillqvist
Karin Fällman Lillqvist